4. oktober 2010

Hjemmelagede fiskekaker (melk- og glutenfrie)! :)

Vi er så heldige å ha tilgang til båt og mannen fisker ganske ofte, og da lager jeg fiskekaker når det passer seg slik...  I formiddag har jeg stekt en god porsjon, og jeg har lyst til å dele oppskriften med dere så flere kan hive seg rundt og steke deilige hjemmelagde fiskekaker til middag! :)


FISKEKAKER:
1 kilo fisk (halvt om halvt med torsk og hyse)
4 toppede ts salt

Dette kjøres alene først (jeg bruker foodprosessor), så tilsettes:

4 ss potetmel
litt pepper
1 ts muskatnøtt
2 egg
4 dl. havremelk
1/2 løk
Alt kjøres til en masse mens man sper sakte med melken til passe konsistens.
Så former man fiskekakene med en spiseskje og hånden, dypp skjeen i en kopp
med kald vann mellom hver kake så slipper røren skjeen lett. 
Stekes på middel varme til dem er gyldne på begge sidene! :) 
For å få bollen, skjeen osv. rene er det viktig å skylle dem i kaldt vann først,
og så vaske dem med varmt vann og vaskemiddel (evt. i oppvaskmaskinen)... 


Noen ganger lager jeg fiskeburgere isteden, da bytter jeg ut løken med purreløk og steker store kaker omtrent på størrelse med hamburgere... Mellom grove hamburgerbrød (eller hjemmelagede brød om man foretrekker det) og tilbehør er det fantastisk godt! :)


1 kommentar: