7. mars 2010

Buff/hals av fleespledd! :)

Et enkelt fleecepledd, symaskin, tråd og evt. noen fine stoffer og vlisofix....så har du mange egenproduserte billige buffer/halser...

Jeg kjøpte pledd på Nille til 39.50, klipte det opp i rektangler slik at halsen ble dobbel når den syes sammen. Når du klipper til fleecen så pass på at du får stretchen i bredden av halsen slik at den blir tøyelig når den skal dras av og på. Hvor høy du vil ha den bestemmer du selv, men husk på at hvis du legger den dobbel så blir den ganske tykk og da trenger den ikke være så høy...og omvendt... :)

Jeg liker å applikere på hjerter eller andre figurer i fine stoffer for å gjøre dem mer personlige, da bruker jeg vlisofix for å feste stoffbitene med så det blir lettere å applikere dem fast. Men pass på så du ikke stryker på selve fleecen, for da smelter den...jeg bruker spissen på strykejernet og stryker bare på selve stoff-figuren så den setter seg fast. Når du fester figurene(e) så pass på at du fester dem slik at dem blir ca. midt forran/litt på den ene siden på halsen når du har sydd den sammen til slutt. Så applikerer jeg rundt med symaskin i den fargen jeg synes passer best...
Ønsker du ikke å applikere figurer, men har lyst på mønster så finnes det mange flotte fleecepledd med fine farger, mønstre og figurer på...da er det bare å klippe til å sy halsen uten å dekorere først...

Når jeg har gjort applikasjon ferdig syr jeg halsen først sammen på langs på vrangen, så retter jeg den og legger den så sømmen blir på midten av buffen på innsiden..  Bretter den da dobbel så den blir en hals og syr den så sammen i høyden (så sømmen vender innover)... Klipper til slutt bort sømrommet så det blir ca. 0.5 mm og kaster over så det ikke skal rakne. Vreng den, og så er den klar til bruk! :)


Grå hals med grønne hjerter



Sort hals med brune/rosa hjerter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar