20. februar 2010

Hjemmelaget musly og knekkebrød! :)

Her i huset lever vi mest mulig etter filosofien til Kjernesunn familie, og det innebærer at vi lager stort sett all mat fra grunnen av og spiser ikke sukker og melk...og minst mulig gluten. Hjemmelaget musly og knekkebrød er noen av di tingene vi lager, og jeg har lyst til å dele oppskriftene med dere fordi jeg synes alle burde smake hvor gode dem er! ;) Både muslyblandingen og knekkebrødene er glutenfrie, så dette er super mat for dem som har glutenintoleranse.

Glutenfri muslyblanding: 

Kokos
Hasselnøtter
Rosiner
Store glutenfrie havregryn
Sukkerroefiber
Bokhveteflak
Quinoaflak
Sesamfrø
Linfrø
Solsikkefrø
Gresskarkjerner
Pinjekjerner
Evt. tørket frukt, andre typer nøtter etc. etter egen smak :)


Dette blander jeg på slump etter hva jeg har i skapene,
og så har jeg det over i brødformen min som da er godt fyllt.
Over heller jeg ca. 1 dl vann, 1 dl kokosolje (vi bruker Cocosa)
og ca. 1 dl flytende skogshonning som jeg blander godt inn.
Så setter jeg den i stekovnen på 100 grader i rundt 3 timer.



Min frokost i dag, musly med rismelk! :)


Glutenfrie knekkebrød:

2 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
3 dl store glutenfrie havregryn
3 dl fullkornsrismel
6 dl vann

Dette blander jeg godt, så smører jeg røren tynt utover to bakepapirkledde
bakeplater og setter dem i ovnen på 150 grader varmluft.
Etter 10 minutter tar jeg dem ut og ruter dem opp, og setter dem
inn igjen og lar dem så steke i 50 minutter eller til jeg ser at dem er blitt gyldne.
Avkjøl dem på rist.




God appetitt! ;)

2 kommentarer:

  1. mine knekkebrød blir bare sittende fast i bakepapiret:( noen tips?

    SvarSlett
  2. Smør med litt olje før du har røren på bakepapiret! :) Cocosa eller olivenolje...

    SvarSlett